Światowy Dzień Walki z Depresją 2024 – szkolny projekt profilaktyczny

23 lutego obchodzimy Światowy Dzień Walki z Depresją, którego celem jest upowszechnianie wiedzy na temat depresji i innych zaburzeń z nią związanych.  Depresja to podstępna choroba, która może dotknąć każdego bez względu na płeć, wiek czy status społeczny. Lepsze zrozumienie tego, czym jest depresja i w jaki sposób można jej zapobiegać i leczyć, pomoże zmniejszyć stygmatyzację związaną z tą chorobą i może zachęcić więcej osób do szukania pomocy. Często rozwija się dyskretnie i powoli odbierając radość i spokój życia. To pokazuje, że depresja jest ogromnie ważnym tematem. Zarówno ona, jak i inne problemy dotyczące zdrowia psychicznego uświadamiają Nam, że cierpieć można na wiele różnych sposobów. Na rozwój depresji wpływać mogą różne czynniki m.in. przedłużający się stres, złe relacje z otoczeniem, presja społeczna czy środowiskowa. Aktualnie, czynnikami wzmagającymi to zjawisko w skali kraju jest miniona pandemia oraz wojna w Ukrainie.

W ramach obchodów w Klinice Psychiatrii, Oddziale Psychiatrycznym dla Dzieci i Młodzieży oraz w Klinice Endokrynologii zespół nauczycieli przeprowadził wiele różnorodnych i cyklicznych aktywności edukacyjno – profilaktycznych wspierających dobrostan psychiczny uczniów i ogólną kondycję zdrowotną.  

Zostały zorganizowane zajęcia ukazujące  młodzieży jak rozpoznać i zapobiegać depresji i jakie są konsekwencje nieleczonej choroby.  Przeprowadziliśmy warsztaty na temat „Strategii radzenia sobie ze stresem” oraz „Moja recepta na dobre samopoczucie”.   Zainteresowanie wśród uczestników było spore. Oprócz uważnego słuchania padało również wiele pytań….

Na zajęciach języka niemieckiego i hiszpańskiego uczniowie mieli możliwość dzielenia się swoimi radami, które następnie zostały przetłumaczone na język niemiecki i hiszpański. Drogą losowania wybrano najlepsze rady, z których powstały wizualne hasła: “Jedz zdrowo, uprawiaj sport, słuchaj muzyki”, “Korzystaj ze światła słonecznego”, Spędzaj dużo czasu z rodziną i przyjaciółmi”, “Znajdź sobie hobby”, “Miej pozytywne nastawienie do świata”, “Nie bój się mówić o swoich problemach”.

Braliśmy udział w zabawach integracyjnych przy muzyce, zajęciach teatralnych z ćwiczeniami o uważności, akceptacji i improwizacji, w symulacyjnych scenkach kształtujących właściwą samoocenę i poczucie własnej wartości. Zaproponowaliśmy naszym podopiecznym ćwiczenia uczące zarządzania swoimi emocjami i uczuciami oraz wzmacniające odporność psychiczną m.in. Gra na emocjach, Jak emocje wpływają na nasze decyzje i wybory życiowe? Czym dla mnie jest szczęście? Po obejrzeniu filmów edukacyjnych oraz przygotowanych przez nauczycieli materiałów źródłowych uczniowie opracowywali gazetki ścienne, mapy myśli  oraz sketchnotki nt. metod i sposobów radzenia sobie ze stresem, lękiem, niepokojem. Zapoznawaliśmy się z prostymi technikami relaksacyjnymi, rozmawialiśmy o naszych mocnych stronach charakteru oraz zainteresowaniach i pasjach. Ponadto uczniowie wykonywali prezentacje multimedialne na temat wspierania zdrowia psychicznego.

Pamiętajmy, że bardzo ważna jest uważność i otwartość na drugiego człowieka, bezinteresowna pomoc, rozmowa …   Czasami sama obecność przy drugim człowieku wyraża więcej niż tysiąc słów… A jeśli mamy coś mówić, to mówmy mądrze. Dajmy komunikaty wspierające :

  • Jesteś dla mnie bardzo ważny.
  • Jak mogę Ci pomóc?
  • Każdy ma prawo okazać emocje, nie bój się tego.
  • Daj sobie czas, nie obwiniaj się.
  • Wierzę w Ciebie!
  • Niezależnie od tego co będzie się działo, na tyle ile mogę, zawsze Ci pomogę.

             Wspierajmy

       Realizatorzy projektu: A. Boczek, K. Kleniewska, P. Połowniak – Gozdek, A. Maciuk, K.Baran, Ł. Niewiadomy.