Strategie radzenia sobie ze stresem – działania w ramach projektu „Dbamy o dobrostan i zdrowie psychiczne”
Dbanie o dobrostan psychofizyczny i społeczny naszych uczniów sprzyja poprawie samopoczucia, zdrowia psychicznego i ogólnej sprawności zdrowotnej. Mając na uwadze powyższe kwestie, w ramach projektu „Dbamy o dobrostan i zdrowie psychiczne” podjęliśmy kolejne, cykliczne działania wspierające zdrowie psychiczne naszych podopiecznych.
Zaproponowano ćwiczenia integracyjne uczące rozpoznawania i wyrażania emocji, uczuć, asertywności i empatii m.in. Gra na emocjach, Jak emocje wpływają na nasze decyzje i wybory życiowe? Oglądano filmy edukacyjne i prezentacje na temat metod i strategii radzenia sobie ze stresem.
Wykonywano rekwizyty z papieru – tzw. śmietniki, do których wrzucano negatywne emocje oraz działania i sytuacje na które nie mamy wpływu. Natomiast słoiki sukcesu i wdzięczności wypełniano osiągnięciami i sukcesami życiowymi. Zwrócono uwagę na wartości, które służą zdrowiu i szczęściu człowieka. Dobrze rozwinięte poczucie własnej wartości i samooceny, świadomość przeżywanych emocji i uczuć oraz akceptacja własnej osoby ma istotny wpływ na dobrostan psychiczny i relacje międzyludzkie.
Rozmawialiśmy o naszych zainteresowaniach, marzeniach i planach życiowych oraz zastanawialiśmy się nad naszymi mocnymi stronami charakteru. Uczniowie poznawali proste techniki, ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe wpływające pozytywnie na dobre samopoczucie.
Czynnikiem chroniącym i znacznie poprawiającym jakość życia psychicznego z pewnością stanowią zajęcia relaksacyjne przy muzyce oraz ćwiczenia fizyczne, które świetnie rozładowują przykre emocje, lęk , stres oraz zapobiegają zachowaniom agresywnym i przemocowym.
Nietuzinkowym pomysłem okazał się konkurs na hasła dotyczącego pozytywnego myślenia i radzenia sobie z problemami w języku angielskim, niemieckim, hiszpańskim a nawet ukraińskim.
Nie zapominajmy o tym, że czasem wystarczy zwykła, szczera rozmowa z człowiekiem, która może diametralnie odmienić sposób myślenia i życie drugiego człowieka. Bądźmy otwarci na ludzi. Zawsze warto….
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202301.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202302.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202303.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202304.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202305.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202306.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202307.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202308.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202309.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202310.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202311.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202312.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202313.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202314.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202315.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202316.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202317.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202318.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202319.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202320.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202321.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202322.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202323.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202324.jpg)
![](https://szkolaprzyszpitalna.pl/wp-content/uploads/2023/05/stres05202325.jpg)
Opracowanie: A. Boczek, K. Kleniewska, J. Sochocki, Ł. Niewiadomy