Jak pracować z „ pokoleniem płatków śniegu” ?

Narzędzia i techniki w pracy edukacyjno-wychowawczej.

Konferencja naukowa 1 kwietnia 2023 r. Gdynia

To nie prima aprilis, ja naprawdę uczestniczyłam w tej konferencji, zorganizowanej przez Fundację Pozytywni.Pl oraz Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

Wybitni prelegenci, ciekawy temat, towarzysząca wystawa prac – wypowiedź ikoniczno- językowa „ Nastolatek online/offline- na granicy światów” autorstwa dr hab. Anny Larysy Wasilewkiej, prof. Emeritus AMW oraz kiermasz świąteczny i stoiska z pomocami dydaktycznymi i literaturą pedagogiczną to niewątpliwie atuty tego spotkania.

Tematem konferencji było „ pokolenie płatków śniegu”. Płatkiem śniegu nazywa się , głównie w publicystyce społecznej, przedstawiciela generacji urodzonej pod koniec lat 90. XX wieku, niezaradnego życiowo i nadwrażliwego, a jednocześnie przekonanego o swojej wyjątkowości.

Dziecko z „ pokolenia płatków śniegu” to nastolatek zawieszony pomiędzy światem wirtualnym i realnym, światem dziecięcym i światem dorosłych.

Nie należy w pełni do żadnego z tych światów – egzystuje na ich skraju. Czuje się niezrozumiane, zagubione…

A jednocześnie jest przekonane o swojej wyjątkowości, jak pojedynczy „ płatek śniegu”…

A tak często nie jest…

Świat wirtualny jest przewidywalny, nastolatek czuje tam moc swojej sprawczości- tworzy przestrzeń i kieruje działaniem postaci.

Świat realny to przestrzeń nieprzewidywalna, usuwa się spod nóg.

To pokolenie cechuje duże poczucie lęku, nadmierna emocjonalność, problemy z wzięciem odpowiedzialności, brak poczucia sprawstwa. Oczekuje ono zbyt wiele, koncentruje się mocno na sobie.

Jak więc pracować z tym pokoleniem? Trudno w kilku zdaniach streścić  ten ogrom wiedzy, jaka została przekazana nam, słuchaczom, podczas tej konferencji. Ale postaram się to zebrać w kilku punktach:

– weź pod lupę, czyli 3P: popatrz, posłuchaj, podpytaj;

– bądź dobrym nauczycielem a dobry nauczyciel jest jak kaloryfer: twardy i gorący;

– pozostań w kontakcie, nie tylko relacji z nastolatkiem, dzieckiem.

A po konferencji przyszedł czas na zwiedzanie. Najpierw budynku biblioteki Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, gdzie odbywało się spotkanie a potem Gdyni. I choć pogoda nie zachęcała do spacerów – Gdynia przywitała mnie deszczem, chłodem i wiatrem- to i tak spacer nad morzem został zaliczony.

Zapraszam do obejrzenia fotorelacji z wydarzenia.

                                                                                        Opracowała:

                                                                                        Dorota Krzemińska- Chobotow